Αναζήτηση Tags

Συμπληρώστε λέξη ή φράση

Σύνθετη Αναζήτηση

 

MELLING, Antoine Ignace. Voyage pittoresque de Constantinople et des rives du Bosphore, Παρίσι, Treuttel et Würtz, MDCCCXIX [=1819].

O Γάλλος ζωγράφος και αρχιτέκτονας Antoine Ignace Melling (1763-1831), γιος γλύπτη, σπούδασε αρχιτεκτονική και μαθηματικά, ταξίδεψε στην Ιταλία και την Αίγυπτο και τελικά, στα 1784, ως ακόλουθος της ρωσικής πρεσβείας έζησε περίπου δεκαοχτώ χρόνια στην Κωνσταντινούπολη. Υπήρξε αρχιτέκτονας του σουλτάνου Σελίμ Γ΄και τη αδελφής του Χατιντζέ, με την οποία είχε και μια ιδιαίτερη σχέση. Σχεδίασε γι’ αυτήν τους κήπους και το εσωτερικό από το παλάτι της στο Ορτά Κιόι, το νεόχτιστο σε νεοκλασικό ύφος παλάτι στο Ντεφτερντάρ Μπουρνού, αλλά και ενδύματα και κοσμήματα.

H μακροχρόνια παραμονή του στην οθωμανική πρωτεύουσα του επέτρεψε να ζήσει και να παρατηρήσει την Αυλή αλλά και να σχεδιάσει απόψεις της πόλης, του Βοσπόρου, των περιχώρων αλλά και της οθωμανικής κοινωνίας με εντυπωσιακό ζωγραφικό ύφος. Επέστρεψε στο Παρίσι στα 1803, δημοσίευσε το θαυμαστό αυτό έργο και διορίστηκε τοπιογράφος της αυτοκράτειρας Ιωσηφίνας, συζύγου του Ναπολέοντα. Στα 1812 ταξίδεψε στην Ολλανδία και καρπός αυτού του ταξιδιού ήταν μια επίσης μεγάλη παραγωγή σχεδίων αλλά και επιστολών που έστελνε στην οικογένεια του. Ακολούθησαν ταξίδια στη Γαλλία, στην Αγγλία και στα Πυρηναία.

Για την προετοιμασία της έκδοσης των σχεδίων του οργάνωσε (1809-1819) ένα εργαστήριο χαρακτικής, με τη συνδρομή των καλύτερων χαρακτών της εποχής. Η εξαιρετικής ποιότητας αυτή έκδοση, σε επιλεγμένο χαρτί και με τη συνεργασία των καλύτερων τυπογράφων, οφείλεται στην επιμέλεια του ιδίου, την άψογη χάραξη αλλά και την αυθεντικότητα των σχεδίων. Για τα επεξηγηματικά κείμενα ο Melling συνεργάστηκε και συμβουλεύτηκε τους Lechevalier, P. Deval, Pouquevile, Lacretelle, Choiseul-Gouffier, Barbie de Bocage κ.ά. Στον χάρτη σημειώνονται οι θέσεις απ’ όπου ο ζωγράφος σχεδίασε τα τοπία. Αργότερα τα χαρακτικά δημοσιεύτηκαν και επιχρωματισμένα. Η οθωμανική πρωτεύουσα, τόσο ο φυσικός της περίγυρος όσο και τα μνημεία και η καθημερινή ζωή, ξεδιπλώθηκε στα μάτια των Ευρωπαίων με απαράμιλλο τρόπο. Πρόσφατα ειπώθηκε ότι ο Melling «είδε την Κωνσταντινούπολη σαν πολίτης της αλλά τη ζωγράφισε σαν οξυδερκής Δυτικός».

Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου

Θέματα (55)