POMARDI, Simone. Viaggio nella Grecia fatto negli anni 1804, 1805 e 1806…, τ. I-ΙI, Pώμη, Vincenzo Poggioli, 1820.
Ο Ιταλός ζωγράφος Simone Pomardi (1760-1830), στο δίτομο οδοιπορικό του, περιγράφει το ταξίδι του στην Eλλάδα με τον Άγγλο αρχαιολόγο Ed. Dodwell (1805-1806). Πιθανότατα συναντήθηκαν στη Ρώμη το 1804, ο Dodwell τον προσέλαβε ως σχεδιαστή για την περιοδεία του στην Ελλάδα και ο Pomardi έκανε 600 σχέδια και συνέταξε το χρονικό της περιοδείας του.
Ο Dodwell αναφέρεται συχνά στην σχεδιαστική ικανότητα του συνοδού του, επαινεί την παρατηρητικότητα, την ευσυνειδησία και το ταλέντο του. Σαν συγγραφέας όμως ο Pomardi, χωρίς τον πλούτο αρχαιογνωσίας του αφεντικού του, παραδίδει ένα έργο σαφές και περιεκτικό το οποίο εστιάζει στη σύγχρονη κατάσταση κάθε περιοχής (έθιμα των μουσουλμάνων, ποιότητα καταλυμάτων κ.ά) με αναφορές, χωρίς τεκμηριωμένες παραπομπές, στην μυθολογία και στην ιστορία. Για τα σχέδιά του σίγουρα υπήρξαν υποδείξεις εκ μέρους του Dodwel (πολλά από τα σχέδιά τους ταυτίζονται ακόμα και ως προς τη θέση αποτύπωσης), αλλά τελικά το εικαστικό αποτέλεσμα στα έργα του Pomardi διακρίνεται για την ευκρίνεια, συνέπεια στην τοπογραφία και παράλληλα μια ιδιαίτερη ζωγραφική αίσθηση.
Στο οδοιπορικό του ο Pomardi γράφει για τη ταξίδι τους από τη Ρώμη στη Σικελία και από εκεί στη Ζάκυνθο, το Μεσσολόγγι, την Πάτρα, τη Ναύπακτο, το Γαλαξείδι, την Άμφισσα, τους Δελφούς, τη Βοιωτία και την παραμονή τους στην Αθήνα. Συνέχισε στη Φθιώτιδα, τη Θεσσαλία, τη Mαγνησία, τη Φωκίδα, τη Bοιωτία, την Eύβοια, την Aττική και την Aργολιδοκορινθία, ενώ φιλοτεχνεί για πρώτη φορά σχέδια που απεικονίζουν τοποθεσίες στις περιοχές αυτές (Πλευρώνα, Θίσβη, Λαμία κ.ά). Στο τέλος του ταξιδιού αρρώστησε και αναγκάστηκε να πάει στη Zάκυνθο και μέσω Iθάκης, Λευκάδας και Kέρκυρας να επιστρέψει στην Iταλία.
Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου
Θέματα (60)
-
Η Ζάκυνθος, η Κεφαλονιά, η Ιθάκη, η Λευκάδα και οι Εχινάδες Νήσοι.
-
Αρχαίο θέατρο στα περίχωρα του Μεσολογγίου, πιθανότητα στη Νέα Πλευρώνα.
-
Τμήμα της οχύρωσης της Νέας Πλευρώνας, γνωστό και ως κάστρο της κυρα - Ρήνης.
-
Άποψη του Πατραϊκού κόλπου, διακρίνονται τα κάστρα του Ρίου και του Αντιρρίου.
-
Άποψη της εισόδου του Κορινθιακού Κόλπου, στο βάθος διακρίνεται η Βαράσοβα.
-
Ερείπια του τείχους της αρχαίας πόλης Μυωνία ή Μυανία, σήμερα Αγία Ευθυμία Φωκίδας.
-
Ερείπια της αρχαίας πόλης Μυωνία, σήμερα Αγία Ευθυμία Φωκίδας.
-
Αρχαία ερείπια κάτω από την εκκλησία του Προφήτη Ηλία στους Δελφούς.
-
Το Τροφώνιο Μαντείο (ή Τροφώνιο Άντρο) στους πρόποδες του μεσαιωνικού κάστρου στη Λιβαδειά.
-
Άποψη από το Τροφώνιο Άντρο προς τη Λιβαδειά και την Έρκυνα, το μικρό ποτάμι που διασχίζει την πόλη.
-
Άποψη του φρουρίου των Ελευθερών, γνωστό και ως Γυφτόκαστρο.
-
Το Χορηγικό Μνημείο του Θρασύλλου στη νότια κλιτύ της Ακρόπολης.
-
Το Χορηγικό Μνημείο του Λυσικράτους ενσωματωμένο στη Μονή των Καπουτσίνων στην Αθήνα.
-
Το Υδραυλικό Ρολόι του Ανδρονίκου Κυρρήστου (Πύργος των Αέρηδων).
-
Η επιγραφή από την πύλη της Αρχηγέτιδος Αθηνάς στη Ρωμαϊκή Αγορά της Αθήνας.
-
Μουσουλμανικοί τάφοι στο Μοναστηράκι μπροστά στο τέμενος Τσισδαράκη.
-
Η πηγή της Καλλιρρόης στην Αθήνα. Στο βάθος διακρίνεται ο Ναός του Ολυμπίου Διός.
-
Ρωμαϊκή επιγραφή από την Αθήνα σε μεταγραφή από τον Ζ. Σπον (J. Spon).