MAYER, Luigi. Views in the Ottoman Empire, chiefly in Caramania, a part of Asia Minor hitherto unexplored; [etc.] Λονδίνο, R. Bowyer, 1803.
Ο Ιταλογερμανός ζωγράφος Luigi Mayer (1755-1803) γεννήθηκε στη Ρώμη, υπήρξε μαθητής του γνωστού σχεδιαστή και χαράκτη J.B. Piranesi και εργάστηκε για τον βασιλιά της Νεαπόλεως Φερδινάνδο φιλοτεχνώντας πίνακες με τις αρχαιότητες της Σικελίας. Αργότερα, πιθανότατα από το 1776, τον βρίσκουμε στην πρωτεύoυσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στον κύκλο του Sir R. Ainslie, πρεσβευτή της Αγγλίας στην Υψηλή Πύλη (1776-1792). Έκτοτε, ο πρέσβης, χρηματοδοτεί τα ταξίδια του Mayer αναθέτοντάς του την αποστολή να σχεδιάσει και να αποτυπώσει αξιοθέατα, κυρίως με αρχαιότητες, στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Σύμφωνα αφενός με ανώνυμο χειρόγραφο οδοιπορικό περιηγητή που συνταξίδεψε με τον καλλιτέχνη και αφετέρου με τα θέματα των πινάκων του Μayer, μπορούμε να συνθέσουμε το δρομολόγιό του, τουλάχιστον για τα ταξίδια του στα 1792. Ο Mayer περιηγήθηκε και σχεδίασε τοπία στην Κύπρο, Αίγυπτο, Παλαιστίνη, Συρία, Καραμανία, Ρόδο, Καρία, Λυκία και Σάμο. Επίσης γνωρίζουμε κάποια έργα του από την Έφεσο και την Κόρινθο, αγνοούμε όμως τον χρόνο επίσκεψής του σε αυτές τις τοποθεσίες. Τέλος, συνοδεύοντας τον Ainslie στο ταξίδι της επιστροφής του στην Αγγλία, ο Mayer είχε τη δυνατότητα να ζωγραφίσει τοπία στην Ευρωπαϊκή Τουρκία, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία.
Ο Mayer δεν περιορίστηκε στην αποτύπωση μόνον των αρχαίων μνημείων, αλλά προσέθεσε γραφικές λεπτομέρειες από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, τις ενδυματολογικές τους ιδιαιτερότητες και τις εκδηλώσεις του δημόσιου βίου. Δεν γνωρίζουμε πού βρίσκονται σήμερα τα πρωτότυπα σχέδια του ζωγράφου. Πολλά από τα έργα του, που συγκεντρώθηκαν στη Συλλογή Ainslie, δόθηκαν αργότερα στο Βρετανικό Μουσείο.
Τα έργα του, που έγιναν πολύ δημοφιλή, κυρίως λιθογραφήθηκαν και κυκλοφόρησαν ευρύτατα, από το 1801 και έπειτα, σε αλλεπάλληλες εκδόσεις. Στις εκδόσεις αυτές, που ολοκληρώνονταν σταδιακά, δημοσίευονταν πίνακές του με ποικίλες θεματικές επιλογές, με πολλές τεχνικές χαρακτικής και σε τρεις γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά). Οι περιγραφές που συνοδεύουν την εικονογράφηση προέρχονται από αποσπάσματα περιηγητικών έργων της περιόδου.
Συντάκτης: Ιόλη Βιγγοπούλου
Θέματα (20)
-
Άποψη εισόδου ρωμαϊκού λουτρού στα Μύρα (Ντεμρέ) της Λυκίας.
-
Άποψη του ρωμαϊκού θεάτρου στα Μύρα (σημερινό Ντεμρέ) της Λυκίας.
-
Λυκιακές σαρκοφάγοι στην Ανδριάκη (Τσάι Αγζί), το λιμάνι των Μύρων (Ντεμρέ) της Λυκίας.
-
Λυκιακοί τάφοι στην Ανδριάκη (Τσάι Αγζί), το λιμάνι των Μύρων (Ντεμρέ) της Λυκίας.
-
Σκηνή από τη συνάντηση του Βοεβόδα της Καραμανίας με άλλους Οθωμανούς αξιωματούχους στο σπίτι του.
-
Οικογένεια της Καραμανίας, πιθανότατα νομάδες, μετακινείται προς νέα εγκατάστασή της.
-
Το "Αρχοκράτειον", ελληνιστικός τάφος λαξευμένος σε βράχο, κοντά στην Λίνδο της Ρόδου.
-
Γιγάντιο αγγείο, πιθανότατα ρωμαϊκό, με ανάγλυφο βοδιού, κοντά στη Λεμεσό.
-
Άποψη αρχαίου κτίσματος, πιθανότατα του κάστρου του Κολοσσιού, στη Λεμεσό.
-
Άποψη της Κορίνθου και του Ακροκορίνθου. Στο βάθος διακρίνεται ο ναός του Απόλλωνα.
-
Άποψη των ερειπίων του ναού του Απόλλωνα στην Αρχαία Κόρινθο.
-
Άποψη της αψίδας του Μάρκου Αυρηλίου στην Τρίπολη της Λιβύης.