[Panoramic sketch of Athens, ca. 1834.]
Οι πανοραμικές απόψεις πόλεων υπήρξαν προσφιλές θέμα εικονογράφησης ταξιδιωτικών εκδόσεων ήδη από τα τέλη του 15ου αιώνα. Οι πρώιμες αυτές αναπαραστάσεις φιλοτεχνήθηκαν με την αδρή τεχνική της ξυλογραφίας. Βαθμιαία η εξέλιξη της τεχνικής χάραξης σε χαλκογραφίες, και αργότερα, από το 1830 περίπου, οι λιθογραφίες, επέτρεψαν την όλο και ακριβέστερη απεικόνιση των λεπτομερειών του οικιστικού αλλά και του περιβάλλοντος τις πόλεις χώρου. Από τα μέσα του 19ου αιώνα η τεχνική ης φωτογραφίας ανέδειξε ακόμη περισσότερο τις απεικονίσεις τέτοιου τύπου. Έως τη σημερινή εποχή τα πανοράματα πόλεων ή τοπίων αποτελούν έναν πολύ γοητευτικό τρόπο παρουσίασης του χώρου.
Το συγκεκριμένο πανόραμα της Αθήνας, που σχεδιάστηκε από ανώνυμο Γερμανό καλλιτέχνη περίπου στα 1834, αποτυπώνει τη θέα από τον Άρειο Πάγο. Διακρίνονται, από τα αριστερά, η πολιτεία δυτικότερα της σημερινής περιοχής του Θησείου, ο Ναός του Ηφαίστου στον λόφο Κολωνό στη περιοχή της Αρχαίας Αγοράς, ο Λυκαβηττός, η Ακρόπολη, ο λόφος του Φιλοπάππου, η Αίγινα στον Σαρωνικό κόλπο, ο Πειραιάς, και ο παραποτάμιος του Κηφισού περίφημος ελαιώνας. Οι υποσημειώσεις δηλώνουν επίσης τη θέση των Αγίων Ασωμάτων και του πύργου με το ρολόι του Έλγιν. Η έντονη βλάστηση σε πρώτο επίπεδο κατέχει πιο πολύ διακοσμητική θέση, ενώ μερικές ανθρώπινες μορφές κοσμούν την όλη σύνθεση με γραφικότητα.
Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου