OMONT, Henri Auguste. Athènes au XVIIe siècle. Dessins des sculptures du Parthénon, attribués à J. Carrey, et conservés à la Bibliothèque nationale..., Παρίσι, Ernest Leroux, 1898.
Ο Γάλλος ιστορικός, φιλόλογος, ελληνιστής Henri Auguste Omont (1857-1940) σπούδασε αρχειονομία και παλαιογραφία στη Σαρτ. Εργάστηκε από το 1881 στο τμήμα των χειρογράφων της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας και αργότερα διετέλεσε Γενικός Επιθεωρητής των Βιβλιοθηκών. Συνέταξε έναν πολύ μεγάλο αριθμό έργων (περισσότερα από χίλια) πάνω στην ελληνική και λατινική παλαιογραφία και την ιστορία της τυπογραφίας και του βιβλίου, όπως επίσης πολλές βιβλιογραφίες και καταλόγους χειρογράφων διάφορων βιβλιοθηκών της Γαλλίας.
Ανεκτίμητοι παραμένουν οι κατάλογοι των ελληνικών χειρογράφων (9ος-16ος αιώνας) της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας και του Βρετανικού Μουσείου που συνέταξε ο Omont. Ήταν μέλος της Ακαδημίας Επιγραφών και Γραμμάτων της Γαλλίας και άλλων φιλολογικών εταιρειών, και δίδαξε στην Εθνική Σχολή της Σαρτ.
Το έργο αυτό περιλάμβανει τους πίνακες του Jacques Carrey, του ζωγράφου που συνόδευε τον Fr. Ol. Marquis de Nointel, τον Γάλλο πρεσβευτή του Λουδοβίκου ΙΔ΄ στην Υψηλή Πύλη. Κατά παραγγελία του Nointel ο Carrey αποτύπωσε τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα το 1674, δεκατρία χρόνια πριν από την ανατίναξη του μνημείου, όταν οι βόμβες του Φραγκίσκου Μοροζίνι έπληξαν τον ναό, που τότε χρησιμοποιούνταν ως πυριτιδαποθήκη (1687). Τα σχέδια αυτά, που σήμερα φυλάσσονται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, απετέλεσαν την σημαντικότερη πηγή για την ανασυγκρότηση των αετωματικών γλυπτών και της ζωφόρου του Παρθενώνα.
Οι υπολοιποι πίνακες της έκδοσης περιλάμβάνουν, σε μέτρια εκτύπωση, τις μέχρι τότε γνωστές αναπαραστάσεις και κατόψεις της Ακρόπολης και της Αθήνας οι οποίες προέρχονται κυρίως από περιηγητικές εκδόσεις (J. Spon, G. Wheler, C. Magni κ.ά.), από τα σχέδια των μηχανικών του Μοροζίνι αλλά και από άλλα δημοφιλή ιστορικογεωγραφικά έργα του 17ου και του 18ου αιώνα (V.M. Coronelli, Fr. Fanelli κ.ά).
Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου
Θέματα (54)
-
Άποψη της Ακρόπολης. Στα αριστερά η Πύλη του Αδριανού και ο ναός του Ολυμπίου Διός.
-
Άποψη των τειχών της Αθήνας και της Ακρόπολης. Στα δεξιά ο Ναός του Ολυμπίου Διός.
-
Σχέδιο του ανατολικού αετώματος του Παρθενώνα, στο οποίο απεικονίζεται η γέννηση της Θεάς Αθηνάς.
-
Λίθοι από το δυτικό τμήμα της ζωφόρου του Παρθενώνα: Η προετοιμασία για την πομπή των Παναθηναίων.
-
Λίθοι από το δυτικό τμήμα της ζωφόρου του Παρθενώνα: Η προετοιμασία για την η πομπή των Παναθηναίων.
-
Λίθοι από το νότιο τμήμα της ζωφόρου του Παρθενώνα: Η πομπή των Παναθηναίων (Άρματα).
-
Λίθοι από το νότιο τμήμα της ζωφόρου του Παρθενώνα: Η πομπή των Παναθηναίων (Άρματα).
-
Λίθοι από το βόρειο τμήμα της ζωφόρου του Παρθενώνα: Η πομπή των Παναθηναίων (η πομπή Θυσίας).
-
Λίθοι από το βόρειο τμήμα της ζωφόρου του Παρθενώνα: Η πομπή των Παναθηναίων (Άρματα).
-
Άποψη της βιβλιοθήκης του Αδριανού με την Μεγάλη Παναγία. Αρχαίο ανάγλυφο από την Αθήνα.
-
Ανάγλυφα των ανέμων από το Υδραυλικό Ωρολόγιο του Ανδρονίκου Κυρρήστου στην Αθήνα.
-
Ο Ναός του Ολυμπίου Διός στην Αθήνα. Στο βάθος η Πύλη του Αδριανού.
-
Άποψη της Αθήνας με την Πύλη του Αδριανού και το Ναό του Ολυμπίου Διός.
-
Άποψη του Παρθενώνα από τα νότια. Σχέδιο του Γκραβιέρ ντ'Ορτιέρ (1687).
-
Άποψη της Ακρόπολης στα 1670. Έργο από το Μουσείο Τέχνης της Βόννης.
-
Άποψη της Ακρόπολης στα 1670. Έργο βασισμένο σε λιθογραφία του Φελίξ Περάν.
-
Η Αθήνα με την Ακρόπολη κατά τον βομβαρδισμό της από τον Μοροζίνι.
-
Απόψεις της Αθήνας και της Ακρόπολης. Έργα του Μπαμπίν, Γουέλερ, ανωνύμου, και Λοκατέλι.
-
Άποψη της Αθήνας κατά τον Κορονέλι. Έργο βασισμένο στα σχέδια των καπουτσίνων μοναχών της πόλης.
-
Απόψεις της Αθήνα κατά τον Κορονέλι (1686 - 1687). Έργα βασισμένα στο σχέδιο του Σπον (1678).
-
Απόψεις της Αθήνα κατά τον Κορονέλι (1686 - 1687). Έργα βασισμένα στο σχέδιο του Σπον (1678).
-
Κατόψεις της Ακρόπολης. Σχέδια από τα έργα των Φανέλι και Κορονέλι.