FICACCI, Luigi (ed.) PIRANESI: The Etchings, Λονδίνο, Taschen, 2006.
O Ιταλός αρχιτέκτονας και χαράκτης Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) γεννήθηκε κοντά στη Βενετία. Πήρε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου σε νεαρή ηλικία και επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τα έργα του αρχιτέκτονα Palladio. Σε ηλικία δεκαοκτώ χρονών εγκαταστάθηκε στη Ρώμη ως σχεδιαστής στην υπηρεσία της βενετικής πρεσβείας, με τη σφοδρή επιθυμία να γνωρίσει την πόλη αυτή. Στη Ρώμη, ο Piranesi διδάχθηκε χαρακτική κοντά στον Giuseppe Vasi, με τον οποίο ήρθε αργότερα σε σύγκρουση. Παρορμητικός, φιλόδοξος και πληθωρικός, ο Piranesi εργάστηκε σε αρμονία με το πνεύμα της εποχής του, καθώς θαύμασε και καλλιέργησε στα έργα του το μεγαλόπνοο, το θεαματικό και το δραματικό.
Όπως στα έργα του Γάλλου αρχιτέκτονα D. Leroy (1724-1803), η τέχνη και η τεχνική των σχεδίων αποσκοπεί στο να εντυπωσιάσει τον θεατή. Η έντονη αίσθηση, την οποία ο καλλιτέχνης οφείλει να μεταδώσει, είναι σημαντικότερη από την ακρίβεια του σχεδίου. Ο Piranesi συγκαταλέγεται στους πλέον δυναμικούς εκφραστές του νεοκλασικισμού αλλά ταυτόχρονα εκφράζει και τον πρώιμο ρομαντισμό, στο μέτρο που τα ερείπια του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού προκαλούν μια ποιητική συγκίνηση.
Αργότερα ταξίδεψε στη Νάπολη, όπου αποτύπωσε με θαυμασμό και πάθος τις αρχαιότητες της περιοχής και δημιούργησε πολλές χάλκινες μήτρες των ζωγραφικών του έργων. Επέστρεψε στη Βενετία το 1744, όπου τελειοποίησε τις δεξιότητές του στην τέχνη της χαρακτικής και δημοσίευσε το πρώτο σημαντικό του έργο, “Carceri di invenzione” («Φανταστικές φυλακές», 1750, 1761 και 1780). Οι υποβλητικοί όσο και ανοίκειοι χώροι των φυλακών που επινοεί ο Piranesi ταράζουν τον θεατή και επηρεάζουν εικαστικούς καλλιτέχνες, λογοτέχνες και αρχιτέκτονες από την εποχή που δημιουργήθηκαν μέχρι σήμερα.
Αργότερα ο καλλιτέχνης έζησε πάλι και εργάστηκε στη Ρώμη, κυρίως ως χαράκτης και ζωγράφος και λιγότερο ως αρχιτέκτονας. Το έργο του «Μνημεία της Ρώμης» (1748-1774) επηρέασε βαθύτατα τον καλλιτεχνικό κόσμο της εποχής του. Σε αντίθεση με την περιρρέουσα πνευματική και καλλιτεχνική ατμόσφαιρα, και ενώ οι μελετητές (Winkelmann, Ramsey, Stuart, Revett κ.ά.) έχουν στρέψει την προσοχή τους στην κλασική Ελλάδα ως πρωτογενή πηγή της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής, o Piranesi υποστηρίζει ότι πρώτοι οι Ετρούσκοι, λαός αρχαιότερος των Ελλήνων, επέτυχαν τον ύψιστο βαθμό της αισθητικής τελειότητας. Οι ιδέες του προκάλεσαν διαμάχη μεταξύ των λογίων της Ευρώπης και άνοιξαν νέους δρόμους στη μελέτη της αρχαίας κληρονομιάς.
Οι δύο χιλιάδες χαλκογραφίες που σχεδίασε και εκτέλεσε ο ίδιος όσο ζούσε δημοσιεύθηκαν στο Παρίσι από τους γιους του μετά τον θάνατό του, σε μνημειώδη έκδοση (1835-1837). Περίπου εκατόν πενήντα χρόνια αργότερα ο εκδοτικός οίκος Taschen συγκέντρωσε το μεγαλύτερο μέρος από τα χαρακτικά του Piranesi σε ένα έργο προσιτό στο ευρύ κοινό. Έτσι οι «Φανταστικές φυλακές», τα «Μνημεία της Ρώμης» και οι «Αρχαιότητες της Ποσειδωνίας» παρουσιάστηκαν σε μια επιμελημένη έκδοση, εξαιρετικά χρήσιμη και στους μελετητές πολλών γνωστικών αντικειμένων.
Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου
Θέματα (206)
-
-
-
-
Άποψη στοάς με γλυπτό διάκοσμο στη Ρώμη (φανταστική απεικόνιση).
-
-
-
-
Φανταστική απεικόνιση γέφυρας, πιθανότατα της γέφυρας Μίλβιο, στη Ρώμη.
-
Αίθουσα δημοσίου κτιρίου της ρωμαϊκής εποχής (φανταστική απεικόνιση).
-
-
-
-
-
Φανταστική απεικόνιση τμήματος της ρωμαϊκής Αγοράς στη Ρώμη, με το αυτοκρατορικό ανάκτορο.
-
-
Φανταστική απεικόνιση τετράπυλου και κρήνης σε δωρική στοά στη Ρώμη.
-
-
-
-
-
-
-
Βασανισμός φυλακισμένου: Παράσταση από το έργο του Πιρανέζι "Φανταστικές Φυλακές".
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Προμετωπίδα: Άποψη του εσωτερικού του δευτέρου ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
-
-
-
Πλάγια όψη του πρώτου ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία. Στα δεξιά ο δεύτερος ναός της Ήρας.
-
-
-
Άποψη του εσωτερικού του πρώτου ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
Άποψη του εσωτερικού του πρώτου ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
Άποψη του εσωτερικού του πρώτου ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
-
-
Άποψη του εσωτερικού του δευτέρου ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
Άποψη του εσωτερικού του δευτέρου ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
Άποψη του πρόναου του δευτέρου Ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
Άποψη του οπισθοδόμου του δευτέρου Ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
Άποψη του εσωτερικού του δευτέρου ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
Άποψη του εσωτερικού του δευτέρου ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
Άποψη του εσωτερικού του δευτέρου ναού της Ήρας στην Ποσειδωνία.
-
-
-
-
-
-
-
Εσωτερική άποψη της βασιλικής του Αγίου Πέτρου (από την είσοδο προς το κεντρικό κλίτος).
-
Το εσωτερικό της βασιλικής του Αγίου Παύλου εκτός των τειχών, στη Ρώμη.
-
Άποψη της εκκλησίας του Αγίου Ιωάννη του Λατερανού στη Ρώμη.
-
-
-
Άποψη της Πιάτσα ντελ Κιρινάλε στη Ρώμη. Στο κέντρο της πλατείας η κρήνη των Διόσκουρων.
-
-
-
-
-
-
Άποψη της ρωμαϊκής Αγοράς στη Ρώμη. Στο πρώτο επίπεδο αριστερά η αψίδα του Σεπτίμιου Σεβήρου.
-
Τα ερείπια της Ντόμους Αούρεα, του ανακτόρου του Νέρωνα στη Ρώμη.
-
-
-
-
-
Άποψη της Πιάτσα ντι Σπάνια στη Ρώμη. Στο κέντρο της πλατείας η κρήνη Μπαρκάκια.
-
-
-
-
Το εσωτερικό της εκκλησίας της Σάντα Κοστάντσα (μαυσωλείο της Κωνστάντιας) στη Ρώμη.
-
-
Άποψη τμήματος στοάς στο σύμπλεγμα του ναού του Κλαυδίου στη Ρώμη.
-
Τα ερείπια της αίθουσας συνεστιάσεων της Ντόμους Αούρεα, του ανακτόρου του Νέρωνα στη Ρώμη.
-
-
Άποψη του ναού του Αντωνίνου και της Φαουστίνας (σήμερα εκκλησία του Αγίου Λαυρεντίου) στη Ρώμη.
-
Ο Οβελίσκος του Τούθμωσι Γ΄μπροστά από την βασιλική του Αγίου Ιωάννη του Λατερανού στη Ρώμη.
-
-
-
-
-
Άποψη του νυμφαίου του Αλεξάνδρου, ή νυμφαίου Τρόφεϊ ντι Μάριο, στη Ρώμη.
-
Άποψη του Καστέλ Σαντ' Άντζελο (μαυσωλείου του Αδριανού) στη Ρώμη.
-
Άποψη της βασιλικής του Αγίου Παύλου εκτός των τειχών, στη Ρώμη.
-
-
Η Εκκλησία του Τιμίου Σταυρού (Σάντα Κρότσε ιν Τζερουζαλέμε) στη Ρώμη.
-
-
-
-
-
-
Άποψη του Ρίπα Γκράντε, κεντρικού λιμένα της Ρώμης στον Τίβερη από τον 16ο αιώνα και ύστερα.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Το Παλάτσο Μπαρμπερίνι, σήμερα Εθνική Πινακοθήκη Αρχαίας Τέχνης της Ιταλίας, στη Ρώμη.
-
-
-
-
Άποψη της βασιλικής του Αγίου Σεβαστιανού εκτός των τειχών, στη Ρώμη.
-
-
-
Άποψη του ναού της Σίβυλλας Αλβουνέας ή Σίβυλλας του Τίμπουρ (Τίβολι).
-
Άποψη του μνημείου που παραδοσιακά αποκαλείται ναός της Βέστα στο Τίβολι.
-
-
-
Οι δίδυμες εκκλησίες Σάντα Μαρία ντι Λορέτο και Σαντίσιμο Νόμε ντι Μαρία, στο Φόρο του Τραϊανού.
-
Άποψη του μαυσωλείου της Καικιλίας Μέτελλας στην Αππία οδό στη Ρώμη.
-
-
Αταύτιστο μνημειακό κτίσμα στο Τίβολι, γνωστό ως Τέμπιο ντε λα Τόσε.
-
Εσωτερικού του μνημειακού κτίσματος που είναι γνωστό ως Τέμπιο ντε λα Τόσε, στο Τίβολι.
-
-
-
Τα ερείπια του ανακτόρου του Γάιου Κίλνιου Μαικήνα στο Τίβολι.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Άποψη του μαυσωλείου των Πλαυτίων κοντά στη γέφυρα Λουκάνο στη Ρώμη.
-
Τα ερείπια του ανακτόρου του Γάιου Κίλνιου Μαικήνα στο Τίβολι.
-
Ο ναός του Απόλλωνα στον χώρο της Ακαδημίας της έπαυλης του Αδριανού, στο Τίβολι.
-
-
-
Το εσωτερικό της βασιλικής του Αγίου Ιωάννη του Λατερανού στη Ρώμη.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Άποψη της Πιάτσα ντελ Κιρινάλε στη Ρώμη. Στο κέντρο της πλατείας η κρήνη των Διόσκουρων.
-
-
-
Το ιερό των Καμενών, νυμφών των πηγών στη ρωμαϊκή μυθολογία, στο πάρκο Καφαρέλα, στη Ρώμη.
-
-
-
Η πρόσοψη του ναού του Σατούρνου στη ρωμαϊκή Αγορά της Ρώμης.
-
Άποψη των ερείπιων του ναού του Σατούρνου στη ρωμαϊκή Αγορά της Ρώμης.
-
-
Η "Αίθουσα των Φιλοσόφων" στην Ποικίλη στοά της έπαυλης του Αδριανού στο Τίβολι.
-
Ερείπια του στρατώνα των πραιτωριανών στην έπαυλη του Αδριανού στο Τίβολι.
-
Τα ερείπια της αίθουσας συνεστιάσεων της Ντόμους Αούρεα, του ανακτόρου του Νέρωνα στη Ρώμη.
-
-
-
-
Τα ερείπια των αψίδων του Νέρωνα (προέκτασης του υδραγωγείου Κλάουντια) στη Ρώμη.
-
-
-
Άποψη της βασιλικής του Αγίου Ιωάννη του Λατερανού στη Ρώμη.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Τα ερείπια του Σεραπείου στην έπαυλη του Αδριανού στο Τίβολι.
-
Κτίρια γύρω από την Πιάτσα ντ' Όρο στην έπαυλη του Αδριανού στο Τίβολι.
-
Τα ερείπια του προσωπικού λουτρού του Αδριανού, στην έπαυλή του στο Τίβολι.
-
-