PIRANESI, Giovanni Battista. La Antichità Romane opera di Giambattista Piranesi architetto veneziano divisa in quattro tomi…, τ. III, Ρώμη, Angelo Rotilj, MDCCLVII [=1757].
O Ιταλός αρχιτέκτονας και χαράκτης Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) γεννήθηκε κοντά στη Βενετία. Πήρε τα πρώτα μαθήματα σχεδίου σε νεαρή ηλικία και επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τα έργα του αρχιτέκτονα Palladio. Σε ηλικία δεκαοκτώ χρονών εγκαταστάθηκε στη Ρώμη ως σχεδιαστής στην υπηρεσία της βενετικής πρεσβείας, με τη σφοδρή επιθυμία να γνωρίσει την πόλη αυτή. Στη Ρώμη, ο Piranesi διδάχθηκε χαρακτική κοντά στον Giuseppe Vasi, με τον οποίο ήρθε αργότερα σε σύγκρουση. Παρορμητικός, φιλόδοξος και πληθωρικός, ο Piranesi εργάστηκε σε αρμονία με το πνεύμα της εποχής του, καθώς θαύμασε και καλλιέργησε στα έργα του το μεγαλόπνοο, το θεαματικό και το δραματικό.
Όπως στα έργα του Γάλλου αρχιτέκτονα D. Leroy (1724-1803), η τέχνη και η τεχνική των σχεδίων αποσκοπεί στο να εντυπωσιάσει τον θεατή. Η έντονη αίσθηση, την οποία ο καλλιτέχνης οφείλει να μεταδώσει, είναι σημαντικότερη από την ακρίβεια του σχεδίου. Ο Piranesi συγκαταλέγεται στους πλέον δυναμικούς εκφραστές του νεοκλασικισμού αλλά ταυτόχρονα εκφράζει και τον πρώιμο ρομαντισμό, στο μέτρο που τα ερείπια του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού προκαλούν μια ποιητική συγκίνηση.
Αργότερα ταξίδεψε στη Νάπολη, όπου αποτύπωσε με θαυμασμό και πάθος τις αρχαιότητες της περιοχής και δημιούργησε πολλές χάλκινες μήτρες των ζωγραφικών του έργων. Επέστρεψε στη Βενετία το 1744, όπου τελειοποίησε τις δεξιότητές του στην τέχνη της χαρακτικής και δημοσίευσε το πρώτο σημαντικό του έργο, “Carceri di invenzione” («Φανταστικές φυλακές», 1750, 1761 και 1780). Οι υποβλητικοί όσο και ανοίκειοι χώροι των φυλακών που επινοεί ο Piranesi ταράζουν τον θεατή και επηρεάζουν εικαστικούς καλλιτέχνες, λογοτέχνες και αρχιτέκτονες από την εποχή που δημιουργήθηκαν μέχρι σήμερα.
Αργότερα ο καλλιτέχνης έζησε πάλι και εργάστηκε στη Ρώμη, κυρίως ως χαράκτης και ζωγράφος και λιγότερο ως αρχιτέκτονας. Το έργο του «Μνημεία της Ρώμης» (1748-1774) επηρέασε βαθύτατα τον καλλιτεχνικό κόσμο της εποχής του. Σε αντίθεση με την περιρρέουσα πνευματική και καλλιτεχνική ατμόσφαιρα, και ενώ οι μελετητές (Winkelmann, Ramsey, Stuart, Revett κ.ά.) έχουν στρέψει την προσοχή τους στην κλασική Ελλάδα ως πρωτογενή πηγή της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής, o Piranesi υποστηρίζει ότι πρώτοι οι Ετρούσκοι, λαός αρχαιότερος των Ελλήνων, επέτυχαν τον ύψιστο βαθμό της αισθητικής τελειότητας. Οι ιδέες του προκάλεσαν διαμάχη μεταξύ των λογίων της Ευρώπης και άνοιξαν νέους δρόμους στη μελέτη της αρχαίας κληρονομιάς.
Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου
Θέματα (45)
-
Προμετωπίδα: Φανταστική απεικόνιση του Πεδίου του Άρεως στη Ρώμη.
-
Κάτοψη της Αππίας οδού στη Ρώμη, με τομές καθ' ύψος μνημειακών τάφων που βρίσκονται επί της οδού.
-
Τμήμα αναλημματικού τοίχου ρωμαϊκού αποτεφρωτηρίου στην Αππία οδό, στη Ρώμη.
-
Τμήμα αναλημματικού τοίχου ρωμαϊκού αποτεφρωτηρίου στην Αππία οδό, στη Ρώμη.
-
Ερείπια μαυσωλείων κι άλλων ταφικών μνημείων στη Αππία οδό στη Ρώμη.
-
Κάτοψη, τομή καθ' ύψος και άλλες αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες μαυσωλείου στη Αππία οδό, στη Ρώμη.
-
Το μνημείο που επονομάζεται "Τύμβος των Κουριατίων" επί της Αππίας οδού στη Ρώμη.
-
Επιγραφές από το μαυσωλείο των Πλαυτίων κοντά στη γέφυρα Λουκάνο στη Ρώμη.
-
Κάτοψη και αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες του μαυσωλείου των Πλαυτίων στη Ρώμη.
-
Ο τάφος του Βίμπιου Μαριάνου (λεγόμενος και τάφος του Νέρωνα) στη Ρώμη.
-
Το λεγόμενο "Πυραμιδοειδές Μαυσωλείο" επί της Αππίας οδού στη Ρώμη.
-
Άνοψη και τομή καθ' ύψος του μαυσωλείου της Αυγούστας Ελένης (Αγίας Ελένης) στη Ρώμη.
-
Άποψη και κάτοψη του του μαυσωλείου της Αυγούστας Ελένης (Αγίας Ελένης) στη Ρώμη.
-
Άποψη του μαυσωλείου της Αυγούστας Ελένης (Αγίας Ελένης) στη Ρώμη.
-
Η σαρκοφάγος της Αγίας Ελένης, σήμερα στο Μουσείο του Βατικανού.
-
Άποψη του τεφροφυλακίου των δούλων και των απελευθέρων του Αυγούστου στην Αππία οδό στη Ρώμη.
-
Επιγραφές από το τεφροφυλάκιο των δούλων και των απελευθέρων του Αυγούστου στην Αππία οδό στη Ρώμη.
-
Επιγραφές από το τεφροφυλάκιο των δούλων και των απελευθέρων του Αυγούστου στην Αππία οδό στη Ρώμη.
-
Επιγραφές από το τεφροφυλάκιο των δούλων και των απελευθέρων του Αυγούστου στην Αππία οδό στη Ρώμη.
-
Άποψη του τεφροφυλακίου των δούλων και των απελευθέρων του Αυγούστου στην Αππία οδό στη Ρώμη.
-
Ο ένας εκ των δύο κιονοστατών στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου του Καπιτωλίου στη Ρώμη.
-
Πυραμίδα του Κεστίου στη Ρώμη: Θραύσματα τοιχογραφιών από τον ταφικό θάλαμο.
-
Πυραμίδα του Κεστίου στη Ρώμη: Θραύσματα τοιχογραφιών από τον ταφικό θάλαμο.
-
Πυραμίδα του Κεστίου στη Ρώμη: Θραύσματα τοιχογραφιών από τον ταφικό θάλαμο.
-
Πυραμίδα του Κεστίου στη Ρώμη: Θραύσματα τοιχογραφιών από τον ταφικό θάλαμο.
-
Άποψη τμήματος του μαυσωλείου της Καικιλίας Μέτελλας στην Αππία οδό στη Ρώμη.
-
Άποψη του μαυσωλείου της Καικιλίας Μέτελλας στην Αππία οδό στη Ρώμη.
-
Θραύσματα μαρμάρινης σαρκοφάγου από το μαυσωλείο της Καικιλίας Μέτελλας στην Αππία οδό στη Ρώμη.