Αναζήτηση Tags

Συμπληρώστε λέξη ή φράση

Σύνθετη Αναζήτηση

STUART, James / REVETT, Nicholas. Les Antiquités d’Athènes, mesurées et dessinées par J. Stuart and N. Revett, peintres et architectes. Ouvrage traduit de l’Anglais, par L.F.F.…, τ. Ι, Παρίσι, Firmin Didot, 1808.

Ο Βρετανός αρχιτέκτονας και ζωγράφος James Stuart (1713-1788), γιος Σκωτζέζου ναυτικού, άρχισε να ζωγραφίζει από πολύ νεαρή ηλικία και έφηβος ακόμα κέρδισε υποτροφία για την Society of Arts, όπου καλλιέργησε το ταλέντο του τόσο στο ελεύθερο σχέδιο όσο και στη γεωμετρία. Το 1741 τα αδέλφια του συνέδραμαν ώστε να πραγματοποιήσει το πολυπόθητο του ταξίδι στη Ρώμη, στην οποία έφτασε διανύοντας το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής με τα πόδια, και κερδίζοντας χρήματα με ευκαιριακές εργασίες. Στην Ρώμη συνδέθηκε με τον ζωγράφο Gavin Hamilton και τους αρχιτέκτονες Matthew Brettingham και Nicholas Revett.

O Βρετανός αρχιτέκτονας και σχεδιαστής Nicholas Revett (1720-1804) σπούδαζε ζωγραφική στη Ρώμη (1742) με τον Cavaliere Benefiale όταν γνωρίστηκε με τους προαναφερθέντες. Τον Απρίλιο του 1748 οι τέσσερις καλλιτέχνες περιηγήθηκαν οδοιπορώντας ως την Νάπολη και τότε οι Revett και Stuart διαμόρφωσαν μια ιδέα στην πραγματεία Προτάσεις για την έκδοση μιας ακριβούς περιγραφής των αρχαιοτήτων των Αθηνών, ιδέα που έγινε εγχείρημα και υποστηρίχθηκε θερμά από τους αρχαιόφιλους Dilettanti στη Ρώμη, οι οποίοι και χρηματοδότησαν την αποστολή.

Οι Stuart και Revett έφθασαν στην Ελλάδα την άνοιξη του 1751, όπου παρέμειναν περίπου δυόμισι χρόνια αντιμετωπίζοντας πολλά προβλήματα και δυσκολίες, και έπέστρεψαν στην Αγγλία το 1755. Εργάστηκαν κυρίως στην Αθήνα και στην περιοχή της Αττικής, αλλά επισκέφτηκαν και την Κόρινθο, τη Θεσσαλονίκη και τους Δελφούς. Ο Revett είχε αναλάβει τις μετρήσεις των μνημείων και ο Stuart τα σχέδιά τους, που όλα ολοκληρώθηκαν επί τόπου, ενώ αποφασισμένοι να τα αποτυπώσουν με μεγάλη πιστότητα έσκαβαν σχεδόν ως τα θεμέλιά τους. «Δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που προστέθηκε για να προσδώσει γραφικότητα, ακόμα και οι ανθρώπινες μορφές είναι εκ του φυσικού», σημειώνουν οι ίδιοι στην εισαγωγή.

Ο πρώτος τόμος του έργου Αρχαιότητες των Αθηνών, καταμετρημένες και σχεδιασμένες από τους ζωγράφους και αρχιτέκτονες James Stuart και Nicholas Revett εκδόθηκε το 1762 και όχι μόνο έτυχε θερμής υποδοχής από το αγγλικό κοινό, αλλά και σηματοδότησε τον ευρωπαϊκό κλασικισμό. Ο Stuart έγινε διάσημος, επονομάστηκε «Αθηναίος» και εκλέχτηκε μέλος και της Royal Society, ενώ ο Revett έμεινε κάπως στην αφάνεια, διέκοψε τη συνεργασία και πούλησε τα δικαιώματά του στον Stuart, ο οποίος στράφηκε κυρίως στην αρχιτεκτονική και έγινε ο δημιουργός των πρώτων ελληνικού κλασικού ρυθμού οικοδομημάτων στην Αγγλία. Πέθανε ξαφνικά, το 1788, ενώ ετοίμαζε την έκδοση του δεύτερου τόμου. Ο Revett συνέχισε τις αρχαιολογικές αποστολές, πάντα ως μέλος των Dilettanti, αλλά κατασκεύασε και οικίες σε κλασικίζοντα ρυθμό. Πέθανε σε ηλικία 84 ετών. Την τετράτομη έκδοση με τις Αρχαιότητες της Αθήνας ολοκλήρωσαν μέχρι το 1816 άλλα εξέχοντα μέλη της Εταιρείας των Dilettanti. Περισσότερα από τριακόσια σχέδια, με απεικονίσεις και αποτυπώσεις, κατόψεις, τομές και λεπτομέρειες αρχαίων μνημείων και αρχιτεκτονικών μελών σε έξοχες χαλκογραφίες –συνοδευόμενα και με επεξηγηματικά κείμενα για την χρήση του μνημείου, αρχαιολογικές παρατηρήσεις και ταξιδιωτικές εντυπώσεις– εγκαινίασαν τη νέα εποχή, όπου οι λεπτομερείς καταμετρήσεις αντικαθιστούν τη γενική και φαντασιακή πολλές φορές απεικόνιση αρχαίων μνημείων. Η συγκεκριμένη έκδοση είναι η γαλλική μετάφραση του πρώτου τόμου του έργου με τα σχέδια χαραγμένα σε μικρότερο από το πρωτότυπό τους μέγεθος.

H Eταιρεία των (Dilettanti) Eρασιτεχνών, μία από τις πολλές λέσχες της βρετανικής αριστοκρατίας, ιδρύθηκε το 1734 με σκοπό την επαφή των μελών της, που είχαν ιδιαίτερη κλίση και αγάπη για τις τέχνες. Ιδιαίτερα, μετά τα ταξίδια στην Ιταλία, τα μετέπειτα μέλη της Εταιρείας θέλησαν, όπως γράφουν σε εισαγωγικό σημείωμα έκδοσής τους, να έχουν και «στην πατρίδα τους μία γεύση από αυτά τα αντικείμενα», δηλαδή να έχουν τη δυνατότητα ενασχόλησης με την αρχαία ελληνορωμαϊκή τέχνη. Βαθμιαία, η Εταιρεία των Dilettanti αφενός προώθησε, ενέπνευσε και πραγματοποίησε τις σημαντικότερες αρχαιολογικές αποστολές (ως το 1846) στον ελληνικό χώρο, δημοσιεύοντας στη συνέχεια σε μνημειώδεις εκδόσεις τα πορίσματα αυτών και άλλων αποστολών, και αφετέρου συνετέλεσε στην εδραίωση του ευρωπαϊκού κλασικισμού του 18ου αιώνα και στο να αποκτήσει το ευρωπαϊκό κοινό μία πλήρη εικόνα κυρίως της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής. Το σωτήριο όμως για την πρόοδο της αρχαιολογικής επιστήμης αυτό έργο της Eταιρείας δεν απέβη πάντοτε σωστικό για τις ίδιες τις αρχαιότητες. Oι συμμετέχοντες –στο πνεύμα της αρχαιολατρίας-αρχαιοθηρίας της εποχής– επιδόθηκαν και στη λεία αρχαιοτήτων καταστροφική για τα ίδια τα μνημεία.

Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου

Θέματα (42)